יום שישי, 20 במאי 2011

הדרך הבטוחה למנוע אונס.

כבר  הרבה זמן מסתובב באינטרנט מסמך שמרגיז אותי. אעתיק אותו כלשונו.
את ההערות שלי לסעיפים עצמם אוסיף בצבע אדום אחרי כל סעיף, אבל חשוב לי להדגיש כמה דברים חשובים. 
רוב מקרי האונס הם לא בני סלע שקופץ מהשיחים. רוב מקרי האונס קורים בסביבה הקרובה לקורבן. זה יכול להיות בן משפחה, מנהל/אחראי בעבודה, מפקד בצבא, דייט, בן זוג שלא מבין את המילה 'לא'. 
אני לא מעודדת לשאננות. ממש לא. כאשר כל אישה שלישית מדווחת על אונס, כולנו חייבות להיזהר מהבחור המפוקפק בסמטה החשוכה, לא ללכת לבד בדרום תל אביב בחושך ולא לתפוס טרמפים עם גברים שנראים כמו סבא חביב. 
המכתב הזה מפנה אצבע מאשימה אל הקורבן, והוא משקף הלך רוח חברתי, משקף משהו שכל אישה שומעת מגיל מאוד צעיר.
היא נאנסה? זה בגלל שהיא הסתובבה בחצאית קצרה. זה בגלל שהיא שתתה בירה אחת יותר מדי. זה בגלל שהיא הולכת ברגל בלילה. זה בגלל שהיא רקדה במסיבה. זה בגלל שהיא חייכה אליו. זה בגלל שהיא לא רצתה לצאת איתו. זה בגלל שהיא הראתה לו שהיא רוצה את זה. זה בגלל שהיא לא צעקה לו להפסיק. זה תמיד בגללה.

כחברה, הרבה יותר נוח לנו להאשים את הנאנסת ולא את האנסים. קשה לנו לחשוב שהמפלצות האלו, בני הטובים האלו שאונסים בשיטתיות ולאורך זמן ילדות חסרות בטחון עצמי מהשכבה שלהן, יצאו מתוכינו, מתוך החברה המתוקנת והבריאה שלנו. הרבה יותר קל לחשוב שהיא אשמה.
הרבה יותר קל לנו, כנשים, להאשים אותן, כי ככה זה לא יקרה לנו. אם אנחנו נהיה ילדות טובות ולא נצא לבר עם החברות שלנו, זה לא יקרה לנו. אם לא נסתובב במכנסיים קצרים בקיץ, אף אחד לא ידחק אותנו לקיר.

זה לא נכון. כל אמצעי הזהירות שבעולם לא יעזרו אם גופן של ילדות, נערות ונשים ימשיך להיות הפקר. אם הענישה לא תהייה ענישה, אם מורות ימשיכו להגיד לתלמידות שלהן שאם הן נאנסות זו אשמתן, כי הן לא התלבשו צנוע. 

בונוס - בסוף הפוסט: איך באמת למנוע את האונס הבא.

בואו נתחיל. חייבת לציין שלאורך כל הקטע יש לי תחושה שמי שכתב אותו - ראה יותר מדי פרקים של 'מחשבות פליליות'.

"איך להשמר מאנסים:
בארה'ב נערך ראיון של קבוצת אנסים והם נשאלו מה הם מחפשים בקורבן הפוטנציאלי.
והרי לכם מס' עובדות מעניינות וחשובות:
• הדבר הראשון שהאנס מחפש בקורבן הפוטנציאלי הוא התסרוקת. סבירות גבוהה יותר שיבחרו במישהי עם קוקו או צמה או תסרוקת אחרת שניתן לתפוס אותה בקלות. הם יעדיפו בקורבן עם שיער ארוך, נשים עם שיער קצר יבחרו לעיתים נדירות. [זאת אומרת - נאנסת כי יש לך שיער ארוך. לכי מייד לקצר את השיער שלך!]
• הדבר השני שהאנס בוחן הוא בגדים. הם יעדיפו אישה שניתן להסיר את בגדיה בקלות ובמהירות. אנסים רבים מסתובבים עם מספריים בכדי לחתוך את הבגדים. [לא נתקלתי בתקשורת במקרה שבו אנס גזר את בגדיה של הקורבן הרנדומלי שלו. וכמובן - אל תלבשי בדים נחתכים בקלות, ותלבשי כמה שיותר בגדים. אולי לא יהיה למר אנס כוח לגזור את כולם והוא יעבור לקורבן הבא]
• בנוסף הם מחפשים אישה/נערה אשר מדברת בפלאפון, מחפשת משהו בתיק או עסוקה בדבר כלשהו בזמן ההליכה בפני שהיא לא שמה לב למתרחש סביבה וניתן להפתיע אותה ולהשתלט עליה בקלות. [זו לא הפעם הראשונה שאני נתקלת באמירה כזו. מה שזה אומר בעצם הוא שאנחנו צריכות לצאת לרחוב כמו לשדה קרב, לא להתבונן בחלונות הראווה, לא להקשיב למוזיקה, לא לשוחח בטלפון... ואם כן עשינו את זה - אנחנו אשמות בזה שנאנסנו. באופן אישי אני יכולה להעיד על כך שכמצאתי את עצמי מסתובבת במקומות מפוקפקים בלילה, תמיד שוחחתי עם מישהו בטלפון וכל הזמן עדכנתי אותו במיקום שלי, מתוך מחשבה שאם משהו יקרה לי, אפשר יהיה להזעיק את המשטרה ישירות]
• שעות היום בהן סיכוי גבוהה שהאנס יתקוף הן בבוקר, בין 5 ל 8:30. [כלומר, בין 5 ל8 וחצי בבוקר, תשארי בבית.]
• המקומות הנפוצים ביותר לחטיפת הקורבן הם חניונים ציבוריים ושירותים ציבוריים. [ואם כבר העזת לצאת - אל תתקרבי למקומות האלו]
• היזהרי במיוחד, אם בצמוד למכונית שלך חונה רכב מסחרי גדול, שהחלונות שלו אטומים. [זאת אומרת, אם כבר עשית את הטעות ויצאת מהבית והחנית בחניון ציבורי...] 
• האנסים מחפשים לתפוס/לחטוף את האישה במהירות ולעבור למקום אחר בו הסיכויים נמוכים שהם יתפסו. [ומה אני עושה עם המידע הזה?]
• רק 2% מהאנסים אמרו שהם נושאים כלי נשק מפני שעונש על אונס ללא נשק הוא שנתיים עד חמש ואונס עם כלי נשק עונשו בין 15 ל 20 שנה;(רק בארה'ב-בישראל הענישה מגוכחת- כמה חודשי שירות בלבד).  [דווקא זה סעיף מעט מרגיע! רוב האנסים לא נושאים נשק, כלומר הוא לא יירה בך, הוא רק יכה אותך למוות/יחנוק אותך אם תאבקי בו. איזה אושר!]
• במידה והאישה נאבקת באנס הוא נרתע מפני שהוא מבין מהר מאוד שלא כדאי לו להתאמץ מפני שהמאבק ייקח זמן ויכול למשוך תשומת לב. [חשוב לציין כי בשעת לחץ, חלק גדול מהאנשים קופאים. זו תגובה פיזיולוגית מוכרת ולאו דווקא נשלטת.] 
• האנסים גם אמרו שלא יבחרו באישה עם מטרייה או כל אובייקט שניתן להשתמש בו להגנה ממרחק. מפתחות אינם מרתיעים מפני שצריך להיות מאוד קרוב לתוקף בכדי לפגוע בו באמת. אז המטרה שלנו (הנשים) היא לגרום לאנס לחשוב שאינך שווה את הסיכון. [מעניין אם כל אותם גברים שהטרידו אותי בחורף, כאשר טרחתי ונשאתי עימי מטריה גדולה ומסורבלת, קראו את הסעיף הזה.]
• שיטות הגנה מומלצות: במידה ומישהו עוקב אחרייך או עובר לידך, תסתכלי עליו ישירות ותשאלי אותו שאלה (כמו: מה השעה?) כך תוכלי להביט ישירות בפניו ולזהות אותו אחרי כן במסדר זיהוי והוא יעדיף לחפש קורבן אחר. [או, תתני לו את התירוץ המושלם לאונס: "היא התחילה איתי! היא שאלה אותי מה השעה!"].
• במידה ומישהו בא לקראתך תצעקי 'עצור!' או 'תתרחק ממני!' רוב האנסים אמרו שהם לא יתקפו אישה שצועקת או עושה רושם שהיא תלחם. שוב, הם מחפשים קורבן קל. [או שתהפכי את האונס הזה לרצח. או שתקפאי ולא תצעקי וככה תהיי אשמה]
• אם יש ברשותך גז מדמיע ואת צועקת יש לי גז מדמיע ומחזיקה אותו לעבר לחשוד, הוא יעדיף לחפש מישהי אחרת.
• במידה ונתקפת סביר להניח שהתוקף חזק ממך. הנה כמה נקודות תורפה: במידה והתוקף תופס אותך מאחור תצבטי אותו בחלק הפנימי של הזרוע בין המרפק לבית השחי או בחלק הפנימי של הירך. אלו מקומות כואבים מאוד (נסי על עצמך). [בהנחה ולא קפאת, והוא לא תפס לך את שתי הידיים, זו עצה באמת נהדרת]
• צביטה כזו מספיקה כדי להסיט את תשומת לבו ואז תוכלי לבעוט לו בביצים, דבר שיפיל אותו לרצפה לכמה שניות ותוכלי לנסות לברוח. [כנ"ל]
• זכרי שהמרפק הוא ה'שפיץ' הכי חזק בגופך. השתמשי בו! [כנ"ל נוסף]
• במידה והתוקף מולך נסי לתפוס לו שתי אצבעות מכף היד ולכופף אותם לאחור בכל הכוח. נסי לתקוע אצבעות או כלי חד או חול בעינייו [חבל שהייתי צריכה לקרוא קטע שלם שמאשים את הקורבן בשביל להגיע לעצות ממשיות]
• ולסיום, תמיד שימי לב למתרחש סביבך והיזהרי. תמיד תסמכי על האינסטינקטים שלך וכאשר את חשה מאוימת עזבי את המקום. גם אם זה נראה לך טיפשי באותו רגע ושאת סתם לחוצה עדיף לא לקחת סיכונים. [זאת אומרת, בגלל שנשים מוטרדות מינית בכל מקום, כדאי להשאר בבית פשוט, לא?]

העניין הוא, שאנחנו כן יכולים למנוע את האונס הבא. אנחנו כחברה.
אנחנו יכולים להפסיק לעשות לינץ' תקשורתי על נאנסות [ע"ע מקרה דר' אורלי אינס]. אנחנו יכולים להפסיק להגיד, לנו ולאחרים, שהיא רצתה את זה, היא שידרה את זה, היא פיתתה אותו. 
אנחנו יכולים לדרוש מבתי המשפט עונשים חמורים יותר מכמה חודשי עבודות שירות.
בפוסט הזה http://drkathleenyoung.wordpress.com/2009/09/06/how-to-prevent-rape/ נמצא טקסט באנגלית. זו הקבוצה בפייסבוק, בעברית. ולעצלנים, 
הנה הדרך הבטוחה למנוע את האונס הבא. 

אם מישהי שיכורה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי הולכת לבד בלילה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי מסוממת וחסרת הכרה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי לובשת חצאית קצרה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי עושה ג'וגינג בפארק בחמש בבוקר, אל תאנוס אותה.
אם מישהי נראית כמו האקסית שאתה עדיין מאוהב בה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי ישנה במיטה שלה, אל תאנוס אותה.
אם מישהי ישנה במיטה שלך, אל תאנוס אותה.
אם מישהי עושה כביסה, אל תאנסו אותה.
אם מישהי בתרדמת, אל תאנוס אותה.
אם מישהי משנה את דעתה באמצע פעילות מסוימת, אל תאנוס אותה.
אם מישהי מסרבת שוב ושוב לפעילות מסוימת, אל תאנוס אותה.
אם מישהי היא עוד לא אישה, אלא ילדה, אל תאנוס אותה.
אם לחברה או לאישה שלכם אין מצברוח, אל תאנוס אותה.
אם הבת החורגת שלכם רואה טלוויזיה, אל תאנוס אותה.
אם פרצתם לבית וראיתם שם מישהי, אל תאנוס אותה.
אם חבר שלך חושב שזה סבבה לאנוס מישהי, תגיד לו שזה לא, ושהוא לא חבר שלך.
אם "חבר" שלך מספר לך שהוא אנס מישהי, תדווח למשטרה.
אם מישהו במסיבה אומר לך שיש בחורה חסרת הכרה למעלה ושזה התור שלך, אל תאנוס אותה, תתקשר למשטרה ותגיד להם שהבחור הזה הוא אנס.

תגידו לבנים שלכם, לאחיינים שלכם, לבנים של חברים, שזה לא בסדר לאנוס.

אל תגיד לידידות שלך איך להתגונן.
אל תטען שהיא היתה יכולה להימנע מזה אם רק היתה עושה/לא היתה עושה...
אל תטען שזו אשמתה באיזושהי צורה.
אל תתן למישהו את ההסכמה שבשתיקה כשהוא אומר ש"תקע" בחורה שיכורה.
אל תטען שאין לך שליטה על גופך. יש לך. 

3 תגובות:

  1. "אל תטען שאין לך שליטה על גופך. יש לך." בדיוק.
    ודי להסתה של "גבר הוא מפגר ומונע ע"י צרכיו, בעוד האישה היא יצור מיני ומפתה". לעזעזל, אם אני הולכת ברחוב אני יצור מיני ומפתה? ומה עם פשוט להבין שאני הולכת ברחוב? או עושה קניות בסופר? או נוסעת באוטובוס?
    אני מקווה שיווצר פה עולם שפועל לא רק על ערכים, אלא על פשוט הגיון בריא. כל מה שכתבת בחלק השני, המתורגם מאנגלית, הוא כ"כ הגיון בריא, עד שזה מחליא אותי שבשנת 2011 צריך להסביר את זה לאנשים. וצריך.
    כי אי אפשר יותר לשאת בעול האשמה, לא נולדתי אישה כדי להיות טמאה, חוטאת, מפתה, מופקרת.

    "אני לא מעודדת לשאננות. ממש לא. כאשר כל אישה שלישית מדווחת על אונס, כולנו חייבות להיזהר מהבחור המפוקפק בסמטה החשוכה, לא ללכת לבד בדרום תל אביב בחושך ולא לתפוס טרמפים עם גברים שנראים כמו סבא חביב." זה הולך להיות נוקב, אבל אני לא מעודדת לחיים בחרדות. אני מעודדת לכך שלא רק אני אבהל כשמישהו מטריד אותי מינית, אלא כל הסביבה שלי. לא יתכן שמחצית מהעולם יחיו על פי חוקי הג'ונגל רק כי המחוקק החליט שהן חלשות יותר ואין בידו להצדיק אותן.

    השבמחק
  2. מעל 80% ממקרי אונס מבוצעים ע"י תוקף שהקורבן מכיר, כאן: עמית לעבודה, קרוב משפחה, שכן, ידיד, בן זוג וכד'. אני מציעה השתלת מטריה כך שתהיה מחוברת ליד האישה ותמיד תהיה שם, זאת באמת שיטה שתעבוד.

    השבמחק
  3. שלום לכל החברים שלי בחוץ, כל מי שקורא את העדות הזו היום צריך לחגוג איתי ועם משפחתי כי הכל התחיל כבדיחה עבור אנשים מסוימים ואחרים אמרו שזה בלתי אפשרי. שמי איזבלה איתן ואני מאוקראינה אבל אני עובר לשיקגו ארה"ב עם אשתי. אני נשוי באושר עם שני ילדים ואישה מקסימה. משהו נורא קרה למשפחתי, איבדתי את עבודתי ואשתי עזבה את ביתי כי לא יכולתי לדאוג לעצמי ולצרכים. משפחתי. היא והילדים שלי באותו רגע. הצלחתי תשע שנים, אף אישה לא תתמוך בי כדי לטפל בילדים. אני מנסה לשלוח מבחנים לאשתי אבל היא חוסמת אותי מלתקשר איתה אני מנסה לדבר עם החברה והמשפחה שלה אבל עדיין יודע שאפשר לעזור לי והגשתי בקשה אז לכל כך הרבה חברים אבל הם עדיין לא יתקשרו אליי, עד שיש מגיע יום נאמן שלא אשכח בחיים שלי. כשפגשתי חבר ותיק שלי הסברתי את כל הקשיים שלי והוא סיפר לי על אדם נהדר שעוזר לו למצוא עבודה טובה בחברת קוקה קולה והוא אמר לי שהוא איות אבל אני אדם שאף פעם לא מאמין באיות אבל אני החליט לנסות את זה וד"ר אלאבה הנחה אותי והראה לי מה לעשות בשבעת הימים של ארוחת הצהריים את הכישוף. בצע את כל ההוראות ועשה מה שהוא ביקש ממני לעשות טוב. ד"ר אלאבה בטוח שהכל יעבור כשורה ואשתי תראה אותי שוב לאחר עבודה נפלאה של ד"ר אלאבה. אשתי מתקשרת אליי עם מספר לא ידוע והתנצלה והיא אמרה לי שהיא ממש מתגעגעת אליי והילדים שלנו ואשתי חוזרים הביתה. היום אני מנהל חברת פרגון בארה"ב. אני ממליץ לך אם יש לך בעיות כלשהן, שלח אימייל אל {dralaba3000@gmail.com} הזה או ווטסאפ אותו באמצעות איש הקשר שלו למטה +1(425) 477-2744 תודה לך ד"ר ALABA. ותקבל את התוצאה הטובה ביותר. קח דברים כמובן מאליו וזה ייקח ממך. אני מאחל לך את הטוב ביותר .......

    השבמחק